Piszkozat
A piszkozat olyan szöveg, amit a szerző nem olvasott el maga után alaposan. Időszűkében. Mert Laoszban a wifi is pénzbe kerül. Ha van.
Azon gondolkodtam,
hol kezdődik a diktatúra. Vajon, ha az államhatalom beleszól a kultúrába, s
megpróbálja irányítani azt, már diktatúráról beszélünk? A kultúra központi
irányítás alá vonása feltehetően azért történik, mert manipulálni akarják az
emberek gondolkodását, a társadalmi haladás, változások irányát. Az erőszakos
manipuláció már diktatúra?
Ez nem egy politikai
blog.
Mormonok mindenhol
vannak. Az összes földrész minden városában, településén. Könnyű őket
felismerni, kék nadrág, fehér rövid ujjú ing, gyakran bordó árnyalatú csíkos
nyakkendő, kissé lekonyuló névjegy a mellső zsebre tűzve, sporthátizsák és
sportcipő, minden szabályt tökéletesen betartanak, és ha lehet, akkor
biciklivel közlekednek. Általában rokonszenves arcok. Néha nem.
A buddhizmusnak
biztosan sok irányzata, felfogása létezik. Ezek közül én egyet ismertem itt
meg. A túldíszített, giccses keresztény templomok a thaiföldi buddhista
templomok mellett kifejezetten puritánnak tűnnének. Soha nem láttam még például
tíz méter magas arany jézusszobrot egy hatalmas arany oltáron egy hatalmas
arany templomban. Itt viszont minden utcasarkon van egy ilyen templom egy ilyen
Buddhával és ilyen oltárral. A templomok tele vannak persellyel. A perselyek
azért vannak, hogy pénzzel töltsék őket meg, amikből újabb arany
buddhaszobrokat készíttethetnek. Ez persze mind feltételezés, de fura lenne, ha
elemózsiára gyűjtenének egy arany épületben. Miért nem adják mondjuk el az
aranyukat, ha éhesek? Sok kilónyit le lehetne kaparni a falakról, oszlopokról,
szobrokról. S legalább Buddha sem forogna a sírjában, hogy arany bárványként
imádják…
A thai kaja
alapvetően nem túl jó. Egy objektív ízlelésre képes fényevő földönkívüli,
miután végigkóstolta a világ összes konyháját, talán azt mondaná, neki a thai
kaja ízlik a legjobban. Egy lecsón, kolbászon, gulyáson és knédlin nevelkedett
európai azonban a helyiek kifőzdéiben éhen halna. Vannak finom ételek. A thai
emberek kitapasztalták, mit eszik meg a nyugati turista, s a turistahelyeken
csak ilyeneket lehet kapni. Ha viszont beveszed magad a dzsumbujba, nehezen
találsz ehető dolgot, s könnyen akadhatsz különös dolgokra, például: tyúkköröm
pörkölt, pacal fasírt, vízibolhával töltött tészta, rohasztott tofu, sült
rovarok, főtt hernyók, haltáp ízű, gomba kinézetű, vajállagú izé, ami büdös
fehér szószban úszik.
A befogadható és a
nem befogadható thai ételek között úgy is különbséget lehet tenni, hogy amit
frissen főznek, sütnek, az finom, amit előre elkészítve árulnak, az nem finom.
Az általunk
elfogadhatónak tartott ételeket így elég nagy bizonyossággal jól ki tudjuk
választani, tehát: turistakonyhában, frissen főzött ételt veszünk. Még mindig
probléma marad számomra, hogy az ételek 80 %-át korianderrel fűszerezik.
Utálom, hogy nem ehetek nyugodtan, s minden étkezéskor parfüm ízzel telik meg a
szám. Anginak ez nem gond, rajong a korianderért. Számára sokkal hosszabb az
étlap, mint számomra.
A diktatúrában milyen
jogai vannak az embernek? Olyan jogai, amiket engedélyeznek neki. Mint minden
államrendszerben. A különbség valószínűleg abban rejlik, hogy a nem
diktatórikus államformákban azt határozzák meg, mihez nincs jogod, s nem azt,
mihez van jogod: mondjuk addig terjed a szabadságod, amíg másoknak nem ártasz
vele, ezen kívül szinte mindent csinálhatsz, relatív szabadságban élsz. A
diktatúrában addig terjed a személyi szabadságod, amíg a fennálló rendszer
ideológiáját nem sérted: sem tettben, sem szóban, sem gondolatban. Például: a
demokráciában következmények nélkül mondhatod azt, hogy a demokrácia szar, de a
diktatúrában nem mondhatod azt, hogy szar a fidesz, mert leváltanak.
Szerintetek Orbán Viktor strasbourgi sajtótájékoztatóján miért remegett a
Népszabadság újságírónőjének a hangja, amikor kérdést intézett
miniszterelnökéhez? Szerintetek miért merte őt a kormányfő plénum előtt alázni,
hogy semmit nem értett az egész parlamenti vitából?
Hangsúlyozom. Ez nem
egy politikai blog.
Erősödött bennem a
csordaösztön. Augusztus óta azt figyelem, mit és hogyan csinálnak az emberek
körülöttem. Próbálom őket leutánozni: hogyan vegyek jegyet a buszra, hogyan
engedjem meg a csapot, hogyan lépjek át a határon, hogyan fizessek a kasszánál,
hogyan egyem az ételeket, hogyan ne basszak el semmit. Folyamatosan utánzom és
követem az embereket magam körül, akik a saját világukban ugyanolyan biztosan
mozognak, mint én az enyémben. Még kifejezéseket is megtanultam, amikről nem
tudom mit jelentenek. Ellestem őket. Ha például Dél-Amerikában valaki akart
tőlem valamit, s nem értettem, azt mondtam „yo no lo sé” vagy „no sé” – tetszés
szerint váltogattam –, ha pedig valakire haragszol, azt kell neki mondani
„jodan” – ez valami durva sértés. Én nem mondtam senkinek.
Három napig túráztunk
Chiang Mai környékén a dzsungelben. Ez Thaiföld északi részén van. Teszek egy
kísérletet, figyeljetek:
Egy szép meleg téli
napon elhatároztuk, hogy befizetünk az egyik helyi utazási iroda három napos
dzsungeltúrájára. Reggel korán indultunk. A vezetőnk egy nagyon szimpatikus helyi
férfi volt, sokat viccelt, roppant jó humora volt. Az első nap nem volt olyan
eseménydús, mint a másik kettő. Sokat gyalogoltunk a dzsungelben. A vezetőnk
időnként meg-megállt, hogy mutasson nekünk valami igazi thaiföldi specialitást.
Igy tudtuk meg, hogyan termesztik a kávét, a földimogyorót és sok más egzotikus
gyümölcsöt, zöldséget. Uttalan utakon, hegyen-völgyön keresztül vezetett utunk,
aminek a végén lógó nyelvvel és farkaséhesen egy csodálatos kis hegyi
falucskában találtuk magunkat. A falucska lakosai mind nagyon kedvesek voltak
velünk. Vezetőnk látta, hogy már nagyon éhesek vagyunk, ezért gyorsan főzött
nekünk egy igazi helyi specialitást: curry-s csirkét sok zöldséggel és persze
az elmaradhatatlan rizzsel. Úgy jól laktunk, mint a duda, moccanni sem tudtunk
utána. A helybéliek kis boltocskájában borsos áron vettünk két üdítő sört. A
nap hátralévő részében a tűz körül ültünk, sokat kacagtunk, zenéltünk,
táncoltunk a falu lakosaival, akik odasereglettek hozzánk. Néha felidéztük az
aznapi élményeinket, olyankor mindig elégedettséggel teltünk. Este a hosszúra
nyúlt nap erőfeszítéseitől holt fáradtan dőltünk be az ágyunkba, s úgy aludtunk
reggelig, mint a tej.
Korán, tettre készen
és kalandvággyal telve ébredtünk másnap. Vezetőnk ismét kitett magáért, igazi
angol reggelivel csalogatott minket az asztalhoz, ahol jó étvággyal
elfogyasztottuk a rántottát és a vajas-lekváros pirítós kenyeret. Friss erőre
kapva indultunk útnak, izgatottan az előttünk álló kalandoktól. Alig vártuk,
hogy „meglovagoljuk” a hatalmas indiai elefántot, bambusztutajon ereszkedjünk
le az őserdőben kanyargó folyócska fehér habjai között, és kötélen csússzunk át
a völgy felett, aminek alján egy csodálatos tiszta vizű patak csörgedezik.
Ezt a bekezdést untam
eddig a legjobban a teljes blog írása alatt. (Valamiért dezsavűm – helyesen de
javue – van). Pedig valójában így történt. De kit érdekel? Még engem sem, pedig
velem történt.
Utolsó paragrafus:
Vajon létre lehet-e
hozni diktatúrát a nép akarata nélkül. Persze. Afrikában, Dél-Amerikában
Ázsiában gyakoriak voltak a katonai puccsok. Gondoljunk csak a vörös khmerekre
vagy Etiópiára vagy...
Pontosítok.
Átfordulhat-e egy demokrácia diktatúrába? Persze. Gondoljunk csak Kubára,
gondoljunk csak Németországra. Ehhez viszont feltehetően szükséges a nép
akarata, beleegyezése. Amíg demokrácia uralkodik egy országban, mégoly áttetsző
is, a népnek talán van lehetősége a defenesztrációra. Abban a pillanatban, hogy
egy állam észrevétlenül átsiklik a diktatúrába, szentesítette a diktatúrát
azzal, hogy a folyamat alatt nem állította le a folyamatot. Gondolom. Persze
biztos nem vagyok benne.
Ez tényleg nem egy
politikai blog.
Kell ez alá valamit írni?
Slovakia vs. Australia
Ebből építitek a házatokat.
Zip line.
Elefántpark.
Szarvasmarha.
Én vittem a hátizsákot Angi cuccaival, ő meg egy nejlonzacsit a söreimmel.
Ökofotelek.
Ökoszállás.
Ökopók.
Őkozuhany.
Ökobanán az ökoházunk ökobejárata előtt.
Ökofarmerszoknya.
Hosszú nyakú kislány.
A hosszú nyakú kislány hosszú nyakú anyja.
Ökokávé.
Ökomogyi, ökothai marokban.
Ökotermeszvár.
Ökobambuszliget.
Az ökomalacok sorban állnak, mint az ökogárdisták.
Ökoöső egy ökofaluban.
6 megjegyzés:
Ökomolyodott a blogod.
Hehe, érdekes lenne párhuzamba állítani a ti és a mi dzsungeltúrázós képeket, ugyanis ugyanezen az elefantolós tutajos eksönön voltunk mi is. És a hosszúnyakú nő is pont úgy ül, mint két évvel ezelőtt. Thaiföld időtálló.
P.S.:a kajásrésszel nem értek egyet, de az nem baj.
Ökosabb lett?
Fantasztikus, lehet, hogy ugyanazon az elefánton ültünk. Kicsit sebhelyes már a homloka a sok szolgálattól, de egyébként jól van. A kajarésszel Angi és egy csomó thaiföldi sem ért egyet...
mintha enyhe csömört éreznék a hangodban...:)(naura)
hiányzik neki a lecsó meg a kolbász. érthető.
bizony-bizony, meg a főzelék és a tejföl! (a szlovák sört már megkaptam kambodzsában)
Megjegyzés küldése