Ha a teve három púpja egy háromszöget zárna be, akkor karosszék
lenne
Végigöntött egy
indiai üdítővel. Nem vette észre. Az indiaiak ilyeneket nem vesznek észre.
Leordítottam angolul. Amikor láttam, hogy ezzel nem sokat érek, magyarul
folytattam. Miután kidühöngtem magam, az indiai megkínált az üdítővel.
Az emberek nincsenek
tekintettel egymás igényeire. Éjjel a buszon zenét hallgat valaki mobilról,
miközben mindenki alszik. (A csúnya nézést nem érti, mosolyogva felhangosítja a
telefont, hogy jobban halljad.) Rád lépnek, taszigálnak, ráülnek a csomagodra
stb. (Ezt sem rosszakaratból teszik.) Miután kiálltad a sorod a pénztárnál,
bevág eléd valaki, s már rendel is. Miközben nyújtja a pénzt, rád mosolyog s megkérdezi,
hogy vagy.
Indiában nem létezik
a provokáció fogalma. Az emberek nem azért bámulnak, mert kíváncsiak. Nem tudsz
csúnyán nézni valakire, mert nem vágja, hogy te most csúnyán nézel, nem tudsz
„mivanozni”, mert megörül, hogy interakció jött létre, s odajön hozzád
beszélgetni. Jodhpurban a főtéren egy férfi keringett körülöttünk, folyamatosan
mustrálgatott. Végül felébiccentettem, úgy ahogy Európában akkor biccent az
ember, amikor azt akarja kérdezni: mi van (bazmeg)? Erre a férfi mosolyogva
visszabiccentett. Egy perccel később odajött, s elmesélte az álmait. Ő volt az
első lázadó, akivel találkoztam Indiában. Gépészmérnöknek tanult ki, s az volt
az álma, hogy India leggazdagabb embere legyen, szerelemből házasodjon és
felemelje a népét. Kettyent figura volt, de nagyon kedves. Azt is mondta,
keresi a nyugati turistákat, mert a helyiekkel nem tud érdemben beszélgetni az
álmairól, nem értik őt meg. Coelho számára hálás téma lenne.
Az ágyas buszon az
előttünk fekvő nő végigokádta az ablakunkat. Körülbelül egy perccel azelőtt
húztam be az ablakot, hogy az ágyamat megcsináljam. Körülbelül egy perc múlva
ismét kinyitottam volna. Iszonyatos volt a hőség. Az ablakot ezután már nem
tudtam kinyitni, ellenben hányásszagban és festőien színes sivatagban utaztunk
tizenhat órát. A hányó indiai nő nem vette észre, hogy kellemetlenséget okozott
nekünk. Tulajdonképpen senki sem vette észre, az alattunk ülő helyiek sem,
akiknek nyitva volt az ablakuk. Megtörölgették magukat szó nélkül, az élet ment
tovább. Megesik az ilyen.
Mr. Khaan a
sivatagban él, Jaisalmer mellett. Mr. Khaan valamelyik ősének a muszlimok
marhazsírt tettek a szájába, hogy ne lehessen többé hindu, így Mr. Khaan ősének
nem maradt más választása, mint áttérni az iszlám vallásra.
Mr. Khaan, a muszlim
abból él, hogy tevetúrákra viszi a turistákat. Ő az egyik legtisztességesebb
indiai, akivel találkoztam – annak ellenére, hogy a turistákból él –, és
hófehér, szabályos fogsora van. Nem tud írni és olvasni, mivel gyerekkorában
még nem volt iskola a falujában. Szegény családból származik, csak a tevékhez és
a sivataghoz ért. A városban keresett munkát, hogy eltartsa a családját. Egy
túraszervező iroda szerződtette. Eleinte egy szót sem beszélt angolul, amikor
valaki kenyeret kért tőle, teát adott neki, amikor megkérdezték tőle, hány
éves, elmutogatta, hány gyereke van és mekkorák. Mr. Khaan ma már folyékonyan beszél
angolul, szereti a munkáját, elégedett az élettel, mindig van nála
zsilettpenge, hogy legyen mivel levágnia a körmét és egy Black Berry
mobiltelefon, amin indiai filmeket tud nézni – saját tevéi nincsenek, nem
engedheti meg magának, én megengedhetnék magamnak egy tevecsordát, de nem
engedhetek meg magamnak egy ilyen telefont. Mr. Khaannak van egy mondása is:
„No job, no chapati”. A chapati a kenyér.
Shiva úr szállodát vezet
Jaisalmerben. Szintén nagyon kedves ember. Ő is egy sivatagi faluban nőtt fel.
Ő hindu, de a falujában élnek muszlimok és cigányok is. A kasztja miatt nem
lehetett katona, ezért felköltözött a városba, és szerencséje volt: talált
munkát. Shiva úrnak nincsen családja. Nagyon kevés az olyan ember Indiában,
akinek nincsen családja. Shiva úr szintén analfabéta. Álma, hogy egyszer
életében lásson vizet a természetben és lásson hegyeket. Azt mondta: „One time
I will go also to the mountains, I will see water”. Erre spórol.
A teve nagyon szelíd
állat. A turistáknak ezt mondják. Azt nem kérdezik a turisták, hogy büdösek-e.
A tevék alapjáraton nem büdösek, azonban folyamatosan kérődznek. Azaz
felböfögik a kissé megemésztett gyomortartalmukat, hogy biztosra vegyék, jól
megrágták-e. Ilyenkor az embernek az az érzése, hogy a szájukon finganak. A
szélirány nem számít, így is-úgyis megérzed. Látványnak is érdekes, ahogy a
hosszú nyakon végighullámzik a törzstől a fej felé a hányás. Felvettem videóra.
Azt kérdezik a
turisták, hogy könnyű-e tevegelni, azt mondják könnyű. Ez igaz. Azt viszont nem
kérdezik, fájdalmas-e. Igen, fájdalmas. Ha napi nyolc órát ülsz a teve hátán,
eléggé jó érzés leszállni róla. Ha pedig az utolsó, nyolcadik órát nem
poroszkálva, hanem galoppozva ülöd végig, akkor válogatott trágárságok és r-betűs,
megkínzott hollywoodi hősök jutnak eszedbe – például Rob Roy vagy Rambo. A
második tevegelős napod agyalással kezded: biztos van más lehetőség is megülni
egy tevét, nem csak lovagló ülésben. Rájössz, hogy van, de akkor már késő,
akárhogy ülsz is, mindenhogy rossz. Maga az ülés tevékenysége okoz gondot.
Az elkóborolt
háziállatokon (kecskék, nőstény tevék, kóbor kutyák) kívül antilopokat, varjakat,
kisebb madarakat, nyulakat és szkarabeuszokat láttam a sivatagban. Állítólag
élnek ott még kígyók és skorpiók, de azokkal ritkán találkozni.
A sivatagi éjszakát
mindenkinek ajánlom. A Hold olyan, mint a nap, a Vénusz pedig olyan, mint a Hold.
Minden égitest nagyobb és fényesebb. Nem csoda, hogy az arabok jó asztronómusok
voltak. Mivel az élőlények elég ritkásak a homokdűnék között, elég nagy a
csend. Ha a tevék nem finganák vissza folyamatosan a gyomortartalmukat, akár
tökéletes is lehetne. A sivatagi éjszakák tényleg nagyon hidegek, a sivatagi
nappalok tényleg nagyon melegek.
Rajastanban élnek a
cigányok. Punjabban és Himachal Pradeshben is élnek. Ők egy kaszton kívüli nép
Indiában. De nem ők az érinthetetlenek. Folyamatosan vándorolnak, vagy kis
közösségekben élnek a falvakban. A cigányasszonyt könnyen fel lehet ismerni.
Borzasztóan díszes ruhákban jár, s törik össze az ékszerek súlya alatt. Sokszor
arany napernyőt vagy legyezőt tart az orrában. A helyiek, angol hatásra
dzsipszinek hívják őket. Régebben abból éltek, hogy zenéltek, zsonglőrködtek,
vándorszínházakkal járták a vidéket. Ma az indiai cigányok főként
ékszerkészítésből élnek.
<Állítólag.>
<p>
A cigányok ősei olyan
jó zenészek voltak, hogy az egyik perzsa uralkodó tízezer cigány zenészt
telepített a mai Irán
területére, hogy meghonosítsák a zenéjüket a birodalmában. Száz évvel később
egy másik muszlim uralkodó végigrabolta a Gangesz völgyét, és 53 ezer vegyes
kasztbeli (bráhminok, ksátriják, vaisják, súdrák, páriák – papok, katonák,
nemesek, iparosok, kézművesek, szolgák, érinthetetlenek stb.) indiait
telepített át a mai Irán
területére, kényszerítve őket az iszlámra. Ebből a két csoportból származnak az
európai cigányok ősei. <br>
Egy részük az idők
folyamán az akkori Bizánc és Örményország területére vándorolt, ahol felvette a
kereszténységet, mások pedig Észak-Afrikába migráltak. Európába elsősorban a
mongol invázió elől menekülve vándoroltak be és szóródtak szét a kontinensen.
<br>
Évszázadok folyamán a
vándorlás lett az alapvető életformájuk, mivel földjük nem volt, le nem
telepedhettek. Ezt szokták meg, a megélhetésük, a hagyományaik, az életvitel
minden aspektusa ehhez kötődik.
</p>
</Állítólag.>
Következtetéseim: az
indiaiakat megfosztották a gyökereiktől. Túlélték. Kitaláltak maguknak egy új
életformát. Majd pedig megfosztották őket ettől az életformától is, letelepítették
őket.
Ha velem csinálná
valaki ugyanezt, azaz megfosztana mindentől, amihez ragaszkodom, és azt mondaná
nekem, hogy tessék: itt van egy szekér, menj, kóborolj, zenélj, táncolj, fonjál
kosarat, mert mostantól tilos házat építeni és tilos földet művelni, lehet,
hogy kicsit depressziós lennék. Mindenesetre igazságtalannak tartanám, hogy
megfosztanak létem alapvető szükségleteitől: hogy lakásban lakjak, hogy állandó
munkahelyem, anyagi biztonságérzetem lehessen, kötődhessek a gyökereimhez.
Semmilyen munkához nem értek, amivel a vándorlás közben pénzt tudnék szerezni.
Nem tudok zenélni, zsonglőrködni, színészkedni, nem hiszek a jóslásban és az
asztrológiában, nem tudok kosarat fonni, faragni, döngölt házat építeni,
fazekat drótozni. A mélységes depresszió, ami egy évezredes tradíció vetületének
megfosztásával jár, a legmélyebb nyomorba döntene – ezt az egy dolgot tudnám
örökségül hagyni a leszármazottaimra.
Miután pedig a
többségi társadalom mindenemtől megfosztott és a nyomorba döntött, minden
szánalom és elemzés nélkül megvet, kitagad, gyűlöl, kollektív bűnözőnek kiált
ki.
Mindeközben teljesen
mellékes, hogy a cigányok ősei az Indus völgyében már akkor
szennyvízelvezetéssel ellátott fürdőszobát építettek a házukba, amikor a
görögök még kecskékkel szeretkeztek.
Ezzel a
gondolatmenettel nem váltom meg a világot. Nem is az a célom. Leirtam a véleményemet azokról az emberekről, akik Mr Khaan vagy
Shiva úr európai rokonaival szemben átgondolatlan kinyilatkoztatásokat tesznek.
Úgy gondolom, ők még mindig kecskékkel szeretkeznek.
A szikhek a turbános,
szakállas indiaiak. Főleg Punjab államban élnek. Mindössze két százalékát
teszik ki az országnak. Azaz többen vannak, mint a magyarok. Oldalukon díszes
tőrt vagy szablyát viselnek (a nők is), a kezükön pedig acél karperecet.
Hagyományosan a
hajukat soha nem vághatják le, de fésülniük kell, a tőr, a karperec és alsónemű
viselése pedig kötelező.
A szikhek fővárosa
Amritsar. Az Arany Templom az ő templomuk. Tényleg arany.
A szikh vallás
monoteista. Istenük nem ábrázolható. Tilos a bálványimádás, a muszlim nőkkel
való szeretkezés, a dohány, alkohol és drogok megérintése, a nők kizárása a
társadalmi életből, az iszlám halali ételek evése, a hindu zarándokhelyek
megközelítése és kasztrendszer kialakítása. Ám kötelező a napi mosdás és más
szikhek megsegítése, a karitatív tevékenység.
Csekély arányuk
ellenére a szikhek kezében összpontosul az indiai gazdaság és politikai hatalom
egy jelentős része.
Minden szikh, akit
látok az utcán, jól szituált. Legalábbis szikh koldust még nem láttam. Amritsar
egy modern város, ahol minden van, az utakat folyamatosan takarítják, a
bevásárlóutcák ugyanolyanok, mint Európában – azt leszámítva, hogy majdnem
mindenki turbános, kivéve a riksás és utcasöprő hindukat.
Punjabban tilos a dohányzás.
Himachal Pradeshben, ahol a dalai láma lakik, szintén tilos a dohányzás.
Punjabban nem vették komolyan a dohánytilalmat az indiai rendfenntartók.
Himachal Pradeshben a fehér dohányosok nem veszik komolyan a dohánytilalmat,
mindenki más komolyan veszi.
Két tésztaképű, de
nagyon vakítóan szőke svéd lánnyal utaztunk a Dharamsalába. Az még csak
hagyján, hogy a helyiek pislogás nélkül bámulták őket, de még nekem is
folyamatosan rájuk tévedt a tekintetem. Ha körülötted mindenki barna vagy
fekete, rendkívül izgalmasnak tűnik a szőke. Otthon soha nem akadt meg a szemem
valakin, azért mert szőke. Igazából most is csak a hajukat néztem. S
megértettem, miért annyira keresettek a szőkék a pornóiparban: olyan kevés svéd
él a világban.
Jodhpur. Nincs gond a fehéregyensúllyal.
Jodhpur. Főtér
Jodhpur. Asszonyok az erod bejaratanal.
Jodhpur. A brahminok kekre festettek a hazukat, hogy a vak is lassa: ok a legfelsobb kaszt.
Jaisalmer. A lepedok eladok.
Jaisalmer. Cigany bacsi. Kerte, hogy fotozzam, utana sokaig nezte a rola keszult kepet.
Jaisalmer. Az erod kivulrol. Van benne sok kis utca, bolt es olcso hotel.
Jaisalmer. Egy haveli. A vaisjak laktak effele hazikokban.
Jaisalmer. Ciganyasszony. Kerte, hogy fotozzuk le. Pozolt nekunk.
Jaisalmer. Simon metroszexualis teve. (A tevek neveit nem mi adtuk.)
Jaisalmer. Angi Lajoson vagtatva elokapja fegyveret es kilovi a tevem jobb szemet hatulrol.
Jaisalmer. Gyuszi meztelenkedik az arnyekban.
Jaisalmer. Mr. Khaanal trecselek a konyhajaban.
Jaisalmer. Angi fogott egy kobor vizslakecsket.
Jaisalmer. Vizslakecskecsket...
Jaisalmer. Angi itatni viszi Simont es Lajost.
Jaisalmer. Homokozo.
Jaisalmer. "Arra van Pakisztan."
Jaisalmer. Mindenki csinal ilyen kepet, lattam a prospektusban.
Jaisalmer. Ilyet nem csinal mindenki, de regen jatszodtam homokozoban.
Jaisalmer. Mr. Khaan es a haver vacsorat foznek. A haver egyik osenek is marhazsirt raktak a mogulok a szajaba.
Jaisalmer. Naplemente ket tevenyak kozott.
Jaisalmer. Igy ebred Angi a homokozoban. Ejjel a faval kergette a koborkutyakat, mig en aludtam.
Jaisalmer. Madar az agon.
Jaisalmer. Fokos juhasz.
Jaisalmer. Probaltam helyezkedni Lajos hatan.
Jaisalmer. Az ebedet nem mozditottam onnan, ahova tettek, mig le nem fotoztam.
Jaisalmer. Angi szaguld, a teve hazudik.
Jaisalmer es Amritsar kozott. Free Tibet Restaurant.
Jaisalmer es Amritsar kozott. A szikh sofor olyan lusta volt, hogy velem kottette fel a csomagokat a busz tetejere.
Amritsar. Bringariksa.
Amritsar. A szikhek felnek a viztol.
Amritsar. Az Arany Templom.
Amritsar. Forro bivalytej. Arra van, hogy igyak.
Amritsar. Sved lanyok a buszon.